endodoncja – leczenie kanaŁowe

Stomatolog Warszawa — leczenie kanałowe

Pacjenci często stają przed niełatwym wyborem: czy będący przyczyną dolegliwości bólowych ząb usunąć pozbywając się problemu, czy też podjąć próbę zachowania zęba, mimo że decyzja ta może wymagać cierpliwości i poniesienia dodatkowych kosztów. W obliczu takiego dylematu warto pamiętać, iż ekstrakcja jest rozwiązaniem ostatecznym, po które sięgamy dopiero wtedy, gdy wyczerpały się inne możliwości leczenia. Zwłaszcza, że usunięty ząb i tak będzie trzeba zastąpić uzupełnieniem protetycznym, tak aby nie następowała degradacja zębów sąsiadujących z luką. Jednak nawet najlepsze uzupełnienie nie jest w stanie w pełni zastąpić naturalnego zęba. Prawidłowo wyleczony kanałowo ząb jest zawsze lepszym rozwiązaniem niż jego usunięcie. Leczenie kanałowe zęba to procedura czasochłonna wymagająca ponadprzeciętnych umiejętności operatora oraz nowoczesnego i kosztownego sprzętu. Prawidłowo wyleczony ząb pozostaje w jamie ustnej bardzo długo i nie daje żadnych objawów niepożądanych.

Leczenie kanałowe zęba na czym polega?

Leczenie kanałowe polega na dokładnym usunięciu i oczyszczeniu kanałów korzeniowych z zapalnie zmienionej, martwej lub zgorzelinowej miazgi (potocznie zwanej nerwem), a następnie szczelnym ich wypełnieniu materiałem biokompatybilnym. Dzięki najnowszym metodom i technikom, ząb z nawet dużymi zmianami okołowierzchołkowymi ma korzystne rokowania. Leczenie kanałowe kojarzone z wielkim bólem, obecnie całkowicie wyeliminowanym przez powszechne stosowanie znieczuleń, umożliwia zachowanie zębów, które do niedawna były skazane na usunięcie. Nowoczesna endodoncja, dzięki zaawansowanej technologii dąży do ograniczenia leczenia kanałowego, jeśli to tylko możliwe do jednej wizyty, ale w przypadku powikłań bakteryjnych koniecznych jest kilka wizyt. Zdarza się, że lekarz odracza stałe wypełnienie kanałów nawet o kilka tygodni, aby uniknąć konieczności ponownego rozplombowywania ich w przypadku nawrotu stanu zapalnego. Takie zagrożenie istnieje ze względu na liczne, bardzo cienkie kanaliki, w których bakterie mogą przetrwać pomimo poprawnie przeprowadzonego leczenia.
W związku z tym, lekarz czasami uprzedza pacjenta o braku stuprocentowej pewności co do efektu leczenia.

Aby leczenie kanałowe zakończyło się sukcesem sięgamy po najnowsze rozwiązania. Stosowane są nowoczesne ręczne i maszynowe narzędzia do opracowania kanałów, narzędzia do pomiaru długości kanału korzeniowego endometry oraz systemy do wypełniania kanałów. Prawidłowość przeprowadzenia zabiegu można ocenić natychmiast, wykonując zdjęcie rentgenowskie zęba w gabinetach Stomatologia dr Pańczyk, bez konieczności opuszczania gabinetu.

Zęby leczone kanałowo ciemnieją i są mniej wytrzymałe od zębów zdrowych. Przyczyną tego jest pozbawione ich miazgi zębowej – żywej części zęba, która odpowiada za kontakt zęba z resztą organizmu oraz pośredniczy w dostarczaniu tkankom zęba substancji odżywczych. Zatem ząb leczony kanałowo to ząb martwy, czego objawami i skutkami są właśnie ciemniejsza barwa, mniejsza wytrzymałość mechaniczna oraz brak reakcji na zmiany temperatury.

Etapy leczenia kanałowego

ETAP 1 leczenia kanałowego:Jeżeli po badaniu okazało się, że ząb wymaga leczenia kanałowego, oznacza to, że bakterie próchnicy pokonały i zniszczyły dwie warstwy ochronne zęba – szkliwo i zębinę. Dostały się do unerwionej i ukrwionej wewnętrznej części zęba – miazgi i korzeni, skąd wraz z krwią przenikają do krwioobiegu i krążą po całym organizmie. Ta niebezpieczna dla zęba i negatywnie wpływająca na inne nasze organy, jak serce, stawy, sytuacja wymaga niezwłocznego podjęcia leczenia. Na tym etapie lekarz wykonuje zdjęcie rtg i na jego podstawie określa liczbę korzeni, ich przebieg oraz kształt. Ocenia także stan kości wokół wierzchołków korzeni, ponieważ bakterie obecne w korzeniu przez dłuższy czas mogły zacząć niszczyć także kość.

ETAP 2 leczenia kanałowego: Lekarz usuwa zakażoną przez bakterie tkankę korony zęba i określa miejsca, w których dostaje się do wnętrza każdego korzenia. W zębach trzonowych najczęściej są 3 korzenie ( czasami więcej ), z chwilą przeniknięcia bakterii do wnętrza zęba zostaje zakażony każdy z nich i wymaga oddzielnego procesu leczenia. Następnie lekarz za pomocą specjalistycznych narzędzi usuwa zainfekowane tkanki z wnętrza wszystkich korzeni danego zęba.

ETAP 3 leczenia kanałowego: Po usunięciu zakażonej tkanki lekarz za pomocą specjalistycznych pilników oczyszcza ścianki wewnętrzne korzeni, w które wniknęły bakterie. Aby osiągnąć długotrwały sukces leczenia, bardzo ważne są dwa procesy:

Często trudność sprawia pokonanie dużego zakrzywienia korzenia, które utrudnia, a czasem uniemożliwia, wprowadzenie tam nawet najbardziej elastycznego pilnika. Długość korzenia i położenie wierzchołka lekarz określa za pomocą elektronicznego pomiaru przy użyciu endometru oraz zdjęcia rtg wykonanego z narzędziem.

Oczyszczone korzenie zęba lekarz poddaje dezynfekcji chemicznej, której celem jest unicestwienie nieusuniętych mechanicznie bakterii i wypłukanie ich z wnętrza korzenia.

Po gruntownym oczyszczeniu i odkażeniu kanały korzeniowe są szczelnie wypełniane za pomocą specjalnej metody kondensacji gutaperki. Te metody gwarantują najwyższą szczelność wypełnienia kanału. Po wypełnieniu kanałów wykonywane jest kontrolne zdjęcie rtg.

Ostatnim etapem leczenia kanałowego jest trwała odbudowa korony zęba. Najczęściej konieczna jest całkowita odbudowa zęba za pomocą wkładu koronowo-korzeniowego i korony protetycznej.

PO ZABIEGU leczenia kanałowego

Wiele zabiegów endodontycznych jest wykonywanych w znieczuleniu miejscowym i większość pacjentów nie zgłasza dyskomfortu podczas zabiegu. Natomiast bezpośrednio po zabiegu i przez kilka kolejnych dni ząb może być bardziej wrażliwy. Dolegliwości można złagodzić ogólnodostępnymi lub specjalistycznymi środkami przeciwbólowymi.

Nie powinno się gryźć ani przeżuwać twardych rzeczy po stronie, która była leczona endodontycznie, aż do czasu kiedy korona zęba będzie odbudowana. Nie odbudowany ząb jest podatny na pęknięcia i powinien być odbudowany możliwie jak najszybciej. Poza tym ząb leczony kanałowo trzeba pielęgnować tak samo jak pozostałe zęby czyli stosować odpowiednią higienę jamy ustnej poprzez codzienne szczotkowanie, nitkowanie przestrzeni międzyzębowych, regularne przeglądy i profesjonalne czyszczenia.

Większość zębów leczonych endodontycznie przetrwa tak długo jak zęby naturalne. W niewielu przypadkach ząb który był leczony kanałowo nie goi się albo ból postępuje. Czasem, ból lub ponowne zakażenie zęba może nastąpić po miesiącach, a nawet latach po udanym leczeniu. W takich przypadkach rewizja leczenia czyli powtórne leczenie kanałowe może uratować ząb.

Powtórne zakażenie wyleczonego już kanałowo zęba może być spowodowane przez nowy uraz, głęboką próchnicę, pęknięte lub nieszczelne wypełnienie.

Niedokładnie przeleczone kanałowo zęby są przyczyną obecności zmian zapalnych w obrębie otaczającej je kości, a w konsekwencji dochodzi do jej zniszczenia, co nie zawsze jest odczuwane przez pacjenta. Niestety dopiero zaostrzenie stanu zapalnego i ogromny ból zmusza do odwiedzenia gabinetu stomatologicznego. Dlatego czasem zdarza się, że zęby wcześniej leczone kanałowo wymagają ponownego leczenia. Po powtórnym dokładnym opracowaniu kanałów i szczelnym ich wypełnieniu zmiany wokół wierzchołka korzeni w kości cofają się co widać na zdjęciu rtg po pół roku od zakończenia leczenia.