stomatologia zachowawcza

Co to jest stomatologia zachowawcza?

Stomatologia zachowawcza jest dziedziną zajmującą się profilaktyką oraz leczeniem skutków próchnicy. Jest to najbardziej rozpowszechniona choroba zębów, która dotyka w równym stopniu dorosłych oraz dzieci. Objawami próchnicy są początkowo nieestetyczne plamy na zębach, a następnie ubytki twardych części zębów, które nieleczone mogą doprowadzić do podrażnienia i uszkodzenia wewnętrznej tkanki, czyli miazgi. Wiąże się to z dolegliwościami bólowymi i wykluczeniem zęba z czynności żucia. W skrajnych przypadkach nieleczona próchnica może doprowadzić do obumarcia zęba, co z kolei nie tylko pogarsza estetykę uśmiechu, ale może mieć wpływ na zdrowie całego organizmu w postaci ukrytego ogniska infekcji.

Dlatego tak ważne są regularne wizyty u stomatologa oraz odpowiednia profilaktyka. W ramach profilaktyki wykonuje się różnorodne zabiegi mające na celu oczyszczenie zębów z kamienia oraz płytki nazębnej i wzmocnienie ich struktury. Natomiast jeśli już przytrafi się ubytek, należy jak najszybciej poddać się leczeniu. Polega ono na usunięciu próchnicy i odtworzeniu kształtu zęba przy użyciu odpowiedniego wypełnienia kompozytowego. Jeśli ubytek jest bardzo duży może być konieczne zastosowanie wypełnienia overlay, które jest niezwykle wytrzymałe na uszkodzenia oraz nie podrażnia dziąseł. Najczęściej wykorzystywane jest podczas leczenia kanałowego.

W naszych gabinetach stomatologicznych w Ursusie oraz dzielnicy Włochy w Warszawie wykonujemy następujące zabiegi stomatologii zachowawczej: