wypadające plomby z zębów

Plomby są trwałym wypełnieniem uzupełniającym ubytki w zębach, które mogły powstać na skutek próchnicy, uszkodzenia czy złamania korony zęba. W czasie leczenia stomatologicznego próchnicy lekarz oczyszcza wiertłem strukturę zęba i sprawia, iż po oczyszczeniu miejsca zaatakowanego przez bakterie w zębie pojawi się ubytek. Tego typu miejsca trzeba właściwie zabezpieczać, aby w odsłonięte głębsze warstwy zęba nie mogły dostać się resztki pożywienia. Warto podkreślić, że plomba zakładana przez dentystę ma głównie na celu zabezpieczyć odsłoniętą tkankę zęba. Dobrze dowiedzieć się co zrobić, gdy taka plomba wypadnie z zęba.

Dlaczego plomby wypadają z zębów?

Istnieje wiele przyczyn wypadania plomb. Często jest to spowodowane ugryzieniem czegoś w niefortunny sposób, na przykład orzecha czy pestki bądź żucie ciągnących, kleistych słodyczy. Warto podkreślić, że plomba może ulec uszkodzeniu podczas nagryzania ołówka czy innych przedmiotów. Przeważnie dochodzi wtedy do uszkodzenia tkanki w zębie, która jest bardzo podatna na bakterie. Niewłaściwa higiena jamy ustnej może spowodować wszelkie uszkodzenia wypełnienia w zębach. Należy pamiętać o tym, że gromadząca się na zębach płytka bakteryjna będzie powodować stopniowe niszczenie miejsce, które połączone jest z wypełnieniem zęba — w konsekwencji mogą powstawać szczeliny, które będą skutecznie osłabiać wypełnienie. Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że bruksizm, czyli zaciskanie oraz zgrzytanie zębami może powodować ścieranie, a w efekcie wypadanie wypełnień w zębach. Inną przyczyną wypadania plomb jest czas, jaki mógł upłynąć od założenia wypełnienia. Należy wiedzieć, że materiały używane w gabinetach dentystycznych stale są udoskonalane, co sprawia, iż stają się trwalsze oraz estetyczniejsze. Kolejną przyczyną wypadania plomb jest nieprawidłowy zgryz u pacjenta.

Co zrobić kiedy wypadnie plomba z zęba?

Jeżeli wypadnie nam plomba z zęba, w razie możliwości trzeba jak najszybciej pójść do lekarza stomatologa na wizytę. Jeśli dłużej będziemy z tym zwlekać, to możemy zwiększyć szansę na to, że dojdzie do niepożądanej infekcji miazgi, która bez plomby nie będzie niczym chroniona. Oprócz tego w czasie, gdy nasz ząb nie będzie odpowiednio wypełniony plombą, to możemy odczuwać dyskomfort, a także ewentualny ból. Nierzadko bywa, iż do wypadania plomb dochodzi na urlopie w obcym mieście czy nawet kraju. W tego typu sytuacjach najlepiej zastosować tymczasowe wypełnienie, które można kupić praktycznie w każdej aptece. W ten sposób ochronimy ząb przed złym działaniem bakterii oraz resztek jedzenia. Należy podkreślić, że założenie takiego wypełnienia polega przede wszystkim na aplikacji gotowego preparatu szpatułką, która dołączona jest do zestawu do zęba. Tuż przed założeniem takiego wypełnienia należy odpowiednio wyszczotkować zęby. Oczywiście jest to rozwiązanie na pewien okres czasu i jak najszybciej musimy zgłosić się do gabinetu dentystycznego w celu wyleczenia zęba i założeniu odpowiedniej plomby stomatologicznej.

Serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty naszego gabinetu stomatologiapanczyk.pl