rodzaje znieczuleń stomatologicznych

Strach przed bólem to jedna z najczęstszych przyczyn, przez które pacjenci za wszelką cenę unikają wizyt w gabinecie dentystycznym. Obecnie jest to jednak strach zupełnie nieuzasadniony, a raczej zbudowany na wizji tego jak kiedyś wyglądały wizyty u stomatologa, chociażby szkolnego. Warto przezwyciężyć stereotyp bolesnych wizyt u dentysty, a pomóc nam w tym może poznanie różnych rodzajów znieczuleń stomatologicznych. Tak, różnych – bo okazuje się, że obecnie do wyboru mamy kilka ich rodzajów.

Znieczulenie miejscowe oraz ogólne

Na początku warto zaznaczyć, że wyróżnić można dwa podstawowe rodzaje znieczuleń: ogólne oraz miejscowe. W tym wypadku to lekarz wybiera właściwy rodzaj znieczulenia, jaki będzie zastosowany podczas leczenia lub zabiegu. Znieczulenie ogólne charakteryzuje się czasowym wyłączeniem świadomości oraz odczuwania bólu, poprzez przyjęte uprzednio leki. W stomatologii znieczulenie takie stosowane bywa na przykład podczas chirurgicznego usuwania zębów. Natomiast znieczulenie miejscowe polega na całkowitym zniesieniu czucia w miejscu zastosowania leku znieczulającego i szczerze powiedziawszy, jest to najczęściej stosowany w stomatologii rodzaj znieczulenia. Ma ono także różne formy, które warto poznać, wybierając dentystę.

Znieczulenie powierzchniowe

Ma ono postać kremu, żelu, aerozolu lub plastra i jest aplikowane kilka minut przed planowanym zabiegiem. Znieczulenie to używane jest między innymi przy zabiegu usuwania kamienia nazębnego czy nawet przed podaniem właściwego znieczulenia w celu zniwelowania bólu związanego z koniecznością wbicia igły w dziąsło pacjenta.

Znieczulenie przewodowe

Znieczulenie przewodowe polega na aplikacji leku uśmierzającego ból w okolicy pnia nerwów. Dlatego pacjent czasowo nie odczuwa nie tylko dyskomfortu, ale również zimna, ciepła i dotyku. Czas działania znieczulenia jest różny – zazwyczaj nie dłuższy niż cztery godziny.

Znieczulenie nasiękowe

Znieczulenie nasiękowe jest najbardziej popularnym rodzajem znieczulenia miejscowego stosowanego w stomatologii. Pacjent jest świadomy podczas zabiegu, ale nie czuje bólu. Znieczulenie polega na wstrzyknięciu środka uśmierzającego ból pod błonę śluzową jamy ustnej, w pobliżu korzenia tego zęba, który będzie leczony. W ten sposób blokowane są nerwy obecne w zębinie, co sprawia, że pacjent nie ma żadnych dolegliwości bólowych.

Znieczulenie śródwięzadłowe

Znieczulenie śródwięzadłowe polega na wprowadzeniu igły ze środkiem znieczulającym do ozębnej przy użyciu strzykawek ciśnieniowych. Dzięki temu – przy użyciu nawet niewielkiej dawki leku możliwe jest precyzyjne znieczulenie dowolnie wybranego zęba.

Przeciwwskazania do znieczulenia

Sam wybór sposobu znieczulenia to jedno, ale trzeba tez pamiętać, że istnieją pewnie przeciwwskazania do przyjmowania znieczulenia. Dlatego, zanim poddasz się zabiegowi z jego użyciem, poinformuj stomatologa o lekach i substancjach, na które masz uczulenie. To bardzo ważne, ponieważ jeśli nie tolerujesz określonych medykamentów używanych do znieczulenia, może dojść do poważnych komplikacji podczas zabiegu. Jeśli nie wiesz o takich uczuleniach, to w skrócie powiedz lekarzowi, jakie masz schorzenia i czy przyjmujesz jakieś lekarstwa – to pozwoli mu w bezpieczny sposób dostosować środki znieczulające. Jeśli jesteś w ciąży, także powiedz o tym swojemu dentyście – wtedy sposób leczenia będzie dopasowany tak, aby był bezpieczny zarówno dla Ciebie, jak i dziecka.