nieświeży oddech — jak z nim walczyć?

Nieprzyjemny zapach z ust to wstydliwy, ale dość częsty problem. Wbrew pozorom nie wynika wyłącznie ze złej higieny jamy ustnej, gdyż mogą przyczyniać się do niego również choroby zębów, przyzębia, zatok, a nawet układu pokarmowego.

Główne przyczyny nieświeżego oddechu

Przyczyn nieświeżego oddechu jest bardzo wiele. W większości przypadków mają one związek z procesami zachodzącymi w jamie ustnej, gdzie dochodzi do bakteryjnego rozkładu aminokwasów. Nadmierny rozwój bakterii może skutkować nieprzyjemną wonią. Problem może potęgować nieodpowiednia higiena jamy ustnej, a zwłaszcza brak czyszczenia języka i przestrzeni między zębami oraz kamień nazębny.

Kolejną przyczyną są problemy dentystyczne, w tym przede wszystkim nieleczona próchnica, wadliwe protezy i mosty, nieszczelne korony, ropnie, zapalenie przyzębia itp. Tego rodzaju przyczyny jesteśmy w stanie wyeliminować, regularnie odwiedzając gabinet stomatologiczny.

Do nieświeżego zapachu z ust mogą też prowadzić choroby, takie jak angina, alergiczny nieżyt nosa, zapalenia zatok, a także kłopoty schorzenia przewodu pokarmowego: refluks żołądkowo-przełykowy, choroba wrzodowa, zapalenie błony śluzowej żołądka, grzybica przewodu pokarmowego itp.

Do innych przyczyn zaliczamy m.in. niedobór śliny (np. w przebiegu chorób Sjögrena), zaburzenia równowagi hormonalnej (np. podczas menopauzy), stres (powoduje suchość w ustach, co może przyczyniać się do nieświeżego oddechu), niektóre leki, które powodują wysuszenie gardła i ust.

Jak skutecznie poradzić sobie z nieświeżym oddechem?

Czytając wcześniejszą część naszego artykułu, można było się przekonać, że przyczyn nieświeżego oddechu z ust jest wiele i nie wszystkie są tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Dlatego szukając rozwiązania problemu, warto rozpocząć od kwestii podstawowych, jak prawidłowa higiena jamy ustnej i regularne wizyty u stomatologa. Jeśli najprostsze rozwiązanie nie pomogą, warto poszukać innych rozwiązań. Kilka podpowiedzi znajdziesz poniżej.