jak zapobiegać próchnicy?

Próchnica to problem zdrowotny, który dotyczy ludzi w każdym wieku. Poważne zagrożenie stanowi przede wszystkim dla dzieci w wieku 5-6 lat, czyli w okresie pojawiania się zębów stałych, a także w wieku 12-14 lat, kiedy kończy się wymiana uzębienia. Tak naprawdę jednak zmiany próchnicowe mogą ujawniać się nawet u dzieci poniżej 3. roku życia. Próchnica nie omija również osób dorosłych. Okazuje się na tyle poważnym i powszechnym schorzeniem, że uznawana jest wręcz za chorobę cywilizacyjną.

Profilaktyka próchnicy. 5 najważniejszych wskazówek

1. Dbaj o higienę jamy ustnej.

Chociaż każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest higiena jamy ustnej, to niestety nadal zdarzają się przypadki zaniechania w tym zakresie. A to jedna z istotniejszych przyczyn próchnicy. Dokładne szczotkowanie zębów dwa razy dziennie – rano i przed snem – to absolutne minimum. Zalecane jest stosowanie past z zawartością fluoru. Równie ważne jest regularne nitkowanie zębów, aby oczyścić również przestrzenie międzyzębowe, czyli miejsca, gdzie nie dociera szczoteczka. Wskazane może być również stosowanie płynów ograniczających osadzanie się kamienia nazębnego.

2. Regularne wizyty kontrolne u stomatologa.

To kolejna zasada, która wydaje się oczywista, a jednak nie wszyscy się do niej stosują. Nadal wielu pacjentów odwiedza stomatologa dopiero w momencie, gdy pojawiają się poważne problemy. Tymczasem regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym to podstawa profilaktyki przeciwpróchniczej. Wizyty kontrolne powinny odbywać się przynajmniej dwa razy do roku. W ten sposób dentysta może na bieżąco dokonywać oceny stanu uzębienia pacjenta i zareagować, gdy pojawiają się pierwsze objawy kłopotów z zębami. Warto przy tym pamiętać, że im wcześniej wykryte zmiany próchnicowe, tym większa szansa na skuteczne leczenie bez konieczności wdrażania zaawansowanych metod.

3. Unikaj niezdrowych przekąsek.

Zwykło się uważać, że u dzieci próchnica ujawnia się w wyniku zbyt częstego jedzenia słodyczy. Chociaż za występowanie zmian próchnicowych odpowiada wiele czynników, to jednak różnorodne słodkie przysmaki nie są obojętne dla naszych zębów. Dlatego zarówno dzieci, jak i dorośli powinni unikać różnego rodzaju niezdrowych przekąsek – zarówno słodkich, jak i słonych (typu chipsy), które oblepiają zęby i przyczyniają się do namnażania szkodliwych bakterii.

4. Dbaj o zdrową dietę.

Dieta ma ogólny wpływ na nasze zdrowie, w tym również zęby. Warto więc odżywiać się zdrowo, wzbogacając codzienny jadłospis w produkty obfitujące w witaminy (szczególnie A, C i D) oraz minerały (w tym przede wszystkim wapń, fosfor, magnez, żelazo). Warto też jak najczęściej spożywać produkty kariostatyczne, czyli takie, które nie wywołują próchnicy. Są to m.in. świeże warzywa, mięso, ryby, jaja, zielona herbata, a nawet gorzka czekolada (w umiarkowanych ilościach). W diecie nie może też zabraknąć mleka i przetworów mlecznych oraz pieczywa pełnoziarnistego.

5. U dzieci lakowanie szczelin i bruzd zębów trzonowych stałych.

Dzieci powinny być poddane zabiegom lakowania szczelin i bruzd zębów trzonowych stałych, które wykonywane są w gabinecie stomatologicznym. To prosta metoda pozwalająca skutecznie przeciwdziałać rozwojowi próchnicy. W przypadku stwierdzenia podwyższonego ryzyka rozwoju próchnicy wskazana może być profesjonalna zapobiegawcza terapia fluorkowa uzębienia stałego.