jak przygotować się do wizyty u stomatologa?

Stomatologa powinniśmy odwiedzać regularnie, najlepiej raz na pół roku w celach kontrolnych. Niestety wielu pacjentów często o tym zapomina. Umawiając się na wizytę w gabinecie stomatologicznym raz na jakiś czas, niekiedy wyłącznie wtedy, gdy pojawiają się poważne dolegliwości bólowe, często nie do końca wiemy, jak przygotować się do takiej wizyty. Dowiesz się tego, czytając dalszą część naszego artykułu.

O czym musisz pamiętać, przed wizytą u stomatologa

1. Nie panikuj i nie bój się! Strach przed wizytą u lekarza jest całkowicie nieuzasadniony, a jednak bardzo wiele osób – w tym również dorosłych – odczuwa obawy na samą myśl o dentyście. Tymczasem takim podejściem możemy sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc. Regularne wizyty u stomatologa to podstawa profilaktyki chorób uzębienia. A im wcześniej będą one wykryte, tym większe szanse na to na skuteczne leczenie podczas jednej wizyty.
  2. Zadbaj o higienę jamy ustnej. Przed wizytą u dentysty należy dokładnie umyć zęby, a także oczyścić je nicią dentystyczną. To z pozoru prosta i dość oczywista rada, a jednak zdarza się, że pacjenci o tym zapominają.
  3. Przygotuj się do wywiadu stomatologicznego. Jeśli udajesz się na wizytę w gabinecie stomatologicznym z powodu konkretnej dolegliwości, powinieneś przygotować się do tego, że lekarz zapyta cię o wszystkie objawy. Zastanów się, kiedy odczuwasz ból zęba lub inne dolegliwości, jak często się one pojawiają, kiedy się nasilają, jaki jest ich charakter (np. rwący ból) oraz jakie są symptomy towarzyszące, np. ból głowy. Poinformuj stomatologa również o ostatnich zmianach w ogólnym stanie zdrowia, nawet tych niezwiązanych bezpośrednio z zębami.
  4. Zabierz ze sobą wyniki badań. Jeśli jest taka konieczność, zabierz ze sobą wyniki przeprowadzonych badań, zdjęcia RTG czy inne dokumenty medyczne dotyczące stanu zdrowia zębów.
  5. Przyjdź kilka minut przed ustaloną wizytą. Staraj się być nieco wcześniej w gabinecie stomatologicznym. Dzięki temu unikniesz dodatkowego stresu z powodu spóźnienia, będziesz mieć więcej czasu, aby spokojnie odpocząć przed badaniem. Dzięki temu usiądziesz na fotel stomatologiczny nieco bardziej zrelaksowany i przygotowany do zabiegu.