czy każdą ósemkę należy usunąć?

Trzecie zęby trzonowe człowieka, czyli ósemki, zwane są potocznie zębami mądrości. Głównie dlatego, że najczęściej pojawiają się u osób między 16. a 25. rokiem życia. Są one dość problematyczne, ponieważ nie zawsze chcą się wyrżnąć, a ich wyrastaniu towarzyszy ból i opuchlizna dziąseł. Z uwagi na ich usytuowanie, często się psują, gdyż trudno utrzymać ich higienę. Z punktu widzenia ewolucji nie są one potrzebne człowiekowi, stąd wiele osób sądzi, że każdą ósemkę trzeba szybko usunąć. Kiedy ekstrakcja ósemki naprawdę jest konieczna?

Skąd problemy z ósemkami?

Zęby mądrości stanowią pozostałość po naszych przodkach – kiedyś służyły do żucia surowego mięsa. Obecnie prawidłowo wyrżnięte ósemki, podobnie jak pozostałe zęby trzonowe, służą do rozdrabniania i przeżuwania żywności. Niestety, w trakcie ewolucji rozmiar szczęki człowieka uległ znacznemu zmniejszeniu. Następstwem tego procesu są problemy z wyżynaniem zębów mądrości. Często, z uwagi na brak miejsca, pozostają one zatrzymane w kości lub wyrzynają się tylko częściowo, co sprzyja stanom zapalnym, obrzękom i powoduje ból. Brak swobodnego dostępu do ósemek może utrudniać samooczyszczanie oraz powodować częste stany zapalne. A to prosta droga do interwencji stomatologa, która może zakończyć się koniecznością usunięcia zębów mądrości.

Czy zęby mądrości trzeba usuwać?

Istnieje sporo wskazań do ekstrakcji trzecich trzonowców. Jeśli proces wyżynania przebiega bezobjawowo, bez nawracających stanów zapalnych, a ząb w łuku zębowym rośnie prosto i jest zdrowy, nie ma konieczności jego usuwania. Próchnica także nie jest wskazaniem do ekstrakcji – ósemki można leczyć i zakładać wypełnienia. Zdrowy ząb mądrości może służyć długie lata i być oparciem protezy, jeśli zajdzie konieczność wyrwania szóstki lub siódemki. Dlatego postępowanie z zębami mądrości zależy od indywidualnej sytuacji pacjenta. O kwalifikacji zęba mądrości do ekstrakcji decyduje lekarz dentysta, po badaniu stomatologicznym i na podstawie zdjęcia RTG. Często ósemki są częściowo lub całkowicie zatrzymane. Aby zapobiec powstawaniu stanów zapalnych, próchnicy zęba sąsiedniego oraz dolegliwościom bólowym, zaleca się ich usunięcie. Ekstrakcja konieczna jest także, gdy w  zębach mądrości występuje już zgorzel miazgi lub zapalenie ropne. Ósemka uciskająca na zęby sąsiednie często powoduje wady zgryzu, które później trzeba leczyć ortodontycznie. Nienaturalny kąt rośnięcia zęba może podrażniać błony śluzowe jamy ustnej, co także kwalifikuje go do usunięcia. Powikłania związane z zębami mądrości mogą powodować szczękościsk, powiększenie i bolesność węzłów chłonnych podżuchwowych, a w niektórych przypadkach również podwyższoną temperaturę ciała. Wówczas ekstrakcja jest niezbędna.